onsdag 6 maj 2015

Söka scoutcenter – Hur går det till?

Clara berättar om hur hon gick tillväga i sitt sökande till Pax Lodge. Hur gör man egentligen när man ansöker, och hur ser processen ut? Läs här om Claras upplevelser och tips till dig som funderar på ett liknande äventyr!


Efter gymnasiet åkte jag och volontärarbetade på Pax Lodge i London i sju månader. De månaderna förändrade verkligen scouting för mig och det är en fantastisk möjlighet. Men hur fungerar det rent praktiskt att söka till ett scoutscenter? Jag har bara sökt till Pax Lodge men ansökningsprocesserna ser liknande ut. Därför kommer din ansökningsprocess nog vara lite annorlunda än min. Men så här kan det gå till på ett ungefär.


1. Var? Hur länge?
Först måste du välja vart du ska åka! WAGGGS har 4 världscenter där det går att volontärarbeta: Pax Lodge (Storbritannien), Sangam (Indien), Our Chalet (Schweiz) och Our Cabaña (Mexiko) och WOSM har Kandersteg (Schweiz). Förutom världscenter finns det olika nationella scoutcenter över hela världen. I Europa finns det ett nätverk som heter the Goose network där du kan hitta en del scoutcenter i Europa.




wagggs.org/en/world/centres
kisc.ch/
goosenetwork.wordpress.com/
rovernet.eu

Tiden för ditt volontärarbete kan variera mellan några dagar upp till ett år. På Kandersteg kan du till exempel komma och arbeta någon vecka medan en del av tjänsterna på Pax Lodge är 12 månader. Vad passar dig?


2. Skicka in ansökan- Var ute i god tid!
Annonserna hur du söker ligger ute på scoutcentrens hemsidor. Det är inte säkert att det finns annonser på nationella center dock. Maila och fråga om du inte hittar den information du söker! Oftast finns det en deadline som är minst 6 månader innan datumet du skulle börja på centret. Jag ansökte till exempel ett år innan jag började på Pax Lodge.

Tillsammans med ansökan kan du behöva läkarintyg, brottsregister och referenser.

För att ansöka brukar det behövas ett godkännande från International Commissioner (IC). Scouterna har två stycken IC:ar som jobbar med internationella frågor och företräder organisationen utåt. Deras mailadresser finns på Scouternas hemsida.



3. Vänta!
Efter att jag hade skickat in min ansökan fick jag vänta några månader innan jag fick besked om att jag hade fått en Skype-intervju. Det var lite nervöst såklart men det gick bra och det var väldigt avslappnat. På andra ställen så som Kandersteg behövs det ingen intervju. Efter intervjun är det bara att vänta igen.


4. Beskedet!
Du får till slut reda på om du har blivit antagen! Om du inte kom med den här gången så är det inte så konstigt. Till världscentren kan det vara över 50 personer som söker till en tjänst, så det kan det vara väldigt svårt att komma med.


Om du har blivit antagen: GRATTIS! Ta på dig scoutskjortan och ge dig ut på ett äventyr!


Här kan du läsa några inlägg från scouter som redan har volontärarbetat på scoutcenter:


Elin, Kandersteg
http://internationellscouting.blogspot.se/2013/01/jag-blev-kar-i-kandersteg-med-en-gang.html

Karin, Our Chalet
http://internationellscouting.blogspot.se/2013/03/grusse.html

Sara, Our Cabaña
http://internationellscouting.blogspot.se/2013/01/sara-ar-volontar-pa-our-cabana-i-mexiko.html

Marcus, Scoutcenter i Europa
http://internationellscouting.blogspot.se/2013/12/volontararbeta-runt-i-europa-som-scout.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar