fredag 28 november 2014

Hannah på Stop the Violence-utbildning i London

Det är inte lätt att växa upp idag och jag är glad att jag haft turen att ha människor omkring mig som brytt sig om mig. Men av personliga skäl är jag väldigt engagerad i frågan om barns rättigheter och deras uppväxt fri från kränkningar och övergrepp liksom kvinnors rättigheter och jämställdhet. Därför blev jag oerhört glad när jag 2011 hörde att WAGGGS bestämt sig för att driva kampanjen ”Stop the Violence” och att ta fram en utbildning ”Voices against Violence” som syftar till att ledare runt om i världen ska få möjligheten att utbilda barnen om våld och deras rätt till att säga nej (enkelt utryckt). 

Leda för att leda andra

2013 fick jag själv chansen att blir en sådan ledare och nu, 2014, ska jag bli en utbildare som utbildar andra utbildare - master facilitator. WAGGGS gör det för att nå fler - jorden runt. Det gör de tillsammans med ingen mindre än UN Women, FNs jämställdhetsorgan, som också finns representerad i Sverige genom UN Women Sverige. Ni kanske har sett Emma Watsons tal? Ja, just det, det är de! Men ursäkta, det var bara ett sidospår.

Nåväl, det innebär att resan nu tagit mig hit, till London. Här finns jag tillsammans med 21 andra ledare från jordens alla hörn och vi övar oss i typiska delar av ledarutbildningar - gruppdynamik, skapa lärande miljöer och förståelse - men också djupdyker vi i vikten av barns rättigheter och allas gemensamma ansvar att upprätthålla människors lika värde, jämställdhet mellan könen och våra grundläggande rättigheter som människor. Idag har vi pratat om barns rättigheter och fått köra egna övningar ur utbildningen. Det var utmanande att leda samtal där jag själv som deltagare kanske inte riktigt hade kunnat hitta de rätta orden att sätta på mina känslor. Men också utvecklande. En stor eloge till våra utbildare här som verkligen har lyckats att sätta ihop ett genomtänkt schema som ger oss steg för steg det vi behöver utan att på något vis pusha oss för hårt i vår egen utveckling.

Skapa förståelse, stärka individen, ta ansvar Vi provar olika metoder för att kunna prata om svåra ämnen och för att sensibilisera andra ledare att kunna hantera dessa tillsammans med sina scouter. Anledningen till att vi gör är enkel - våld i alla dess former är den företeelse i världen som hindrar människor från att nå sin fulla potential, män och pojkar, men främst kvinnor och flickor. Oavsett var i världen vi befinner oss är det bara formen av våld som skiljer sig, men det är ojämställdhet, som tar sitt uttryck i former av våld, som hindrar utveckling.

Det är ett stort problem för våra medlemmar, jorden runt. Men, vi som scouter har, genom vår roll i samhället möjligheten att påverka. Genom att lära våra barn att kunna säga ifrån, genom att skapa trygga miljöer, genom att visa upp goda exempel. Dessutom, och det är kanske det viktigaste - vi är den enda organisationen i världen som på ett globalt, samarbetsbaserat sätt tar sig an det problemet och utmaningen att lösa det. Genom att utbilda fler som kan utbilda fler att använda Voices against Violence-programmet till sina hörn i världen och därmed stärka fler barn och ungdomar i sin uppväxt för att göra de redo för liv fritt från övergrepp. Ett stort nätverk som samarbetar över alla tänkbara gränser i samma viktiga fråga.

16 röster för förändring


Det var inte av en slump som vi började vårt arbete på internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor. Då börjar nämligen också de 16 dagar av aktivism (till internationella människorättsdagen den 10 december). Du kan lära känna oss utbildare genom att följa WAGGGS i sociala medier under #16Days16voices. Vill du veta mer om utbildningen, hur vi jobbar och hur du kanske kan ta del av nätverkets arbete? Du kanske själv vill bli utbildare och är nyfiken på vilka nästa steg som följer? Då är du väldigt välkommen att höra av dig till mig! hannah.stanton@scouterna.se


Hannah Stanton 


Spännande länkar att kika vidare på:

http://www.stoptheviolencecampaign.com/en/home

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar