torsdag 9 oktober 2014

Var med, #StoptheViolence från och med Internationella Flickdagen 11 oktober 2014!

Här bloggar Hannah Stanton om WAGGGS kampanj #StoptheViolence och International Day of the Girl. Hannah är ordförande i aktivitetsgruppen för Trygga Möten överallt och har gått WAGGGS utbildning i Stop the Violence.




#StoptheViolence

Om 10 miljoner flickor säger att våld är det viktigaste ämnet att jobba med lyssnar WAGGGS. I två år har därför kampanjen ”Stop the Violence” varit igång som ska göra oss och vår omvärld uppmärksamma på våldet och samtidigt ge oss verktyg att sätta stop för det. Internationella flickdagen sätter i år fokus på just att stoppa våldet mot flickor, i Sverige och i världen. Jaha, och hur berör det dig, egentligen? I världens mest jämställda land? Det är en mycket berättigad fråga och jag ska försöka förklara.

Jag pratar om våld, mycket, mest hela tiden. Om konsekvenser som våld har för människan. Fokus ligger på flickor och kvinnor men det gäller självklart även i högsta grad män och pojkar. Vi påverkas alla av det våld som finns i samhället, på gatan, i skolan, i våra hem.

”Det började med gräl. Det slutade med knutna nävar. Helst mot bröstkorgen, eller vid revbenen. Då syns blåmärken inte lika lätt.” – ”Nämen.. hon är ju alltid så glad och positiv, inte kan väl det vara sant?”

Uppriktigt sagt har jag inga ord som kan återge berättelser jag hör och känslorna som de framkallar. Grymhet. Hänsynslöshet. Våldtäkt, stympning. Handlingar jag inte törs beskriva just nu. Skräck. Sorg. Hopplöshet.


Men det finns framtidstro

Mitt i allt elände bestämmer du dig för att motverka våld och intolerans och jobbar aktivt för att skapa en lagstiftning som skyddar alla medborgare till lika rättigheter, för att skapa ett skyddsnät för alla som behöver det. Ingen ska behöva stå ut. Ingen ska behöva vara rädd i det egna hemmet. Alla ska kunna känna sig trygg och växa upp till sin fulla potential. Bli redo för livet.

Har du hört de orden förut? Det är det WAGGGS och Scouterna står för. Alla unga människor ska bli redo för livet, växa upp till sin fulla potential.

”Det började på skolgården. På vägen hem. Med ett sms. Ett brev i skåpet. Ett meddelande på facebook. Jag vet inte vad jag ska göra. Det är så pinsamt. Och kanske är det som står där ändå sant?”

Men vad är våld egentligen? Hur ser våld ut i våra samhällen? Vad säger lagen och vad händer i praktiken? Vi pratar om tidig sexualisering, mobbing, sexuell exploatering, rätten till sin egen kropp, samhällsnormer som gynnar våldet, våld i nära relationer, kvinnlig omskärelse, våld mot kvinnor och flickor i mediebilden. Vi pratar om hälsosamma relationer. Förebilder. Jämställdhet. Gemensamt för alla är att våld trots allt är ett ämne i skymundan, ett ämne vi ogärna pratar om. Som fortfarande är skuldbelagd. Som är svårt att diskutera utan att hamna i en antingen-eller-diskussion. Att våld händer i det dolda. Eller på nätet.

Våld finns men ser olika ut

En sanning jag burit med mig sedan jag varit på min första Stop the Violence workshop är att vart i världen jag än vänder mig, så är det är bara formerna av våld som är olika. Men det finns, överallt.

”Våldtäkt är vanligt hos oss. Så vanligt att jag börjat tro att det är normalt. Det kanske är så kvinnor ska behandlas? Men innerst inne vet jag att vi kan leva tillsammans utan att göra varandra illa. Jag vill att min son lär sig det. Men det är svårt när allt runtomkring visar på andra värderingar.”
Oavsett var i världen vi växer upp är våld ett hinder i barns utveckling, vare sig de utsätts för det själva eller om de bevittnar någon annan som utsätts för det. Det händer pojkar men det är i allra störst utsträckning flickor som utsätts. Konsekvenser av våldet är långvariga och utöver den fysiska skadan kan det ha psykologiska konsekvenser som sträcker sig långt efter i livet. Att utsättas för våld genererar mer våld, antingen riktad utåt eller mot en själv. Vare sig våldet är fysiskt eller psykologiskt. Vi lever idag i en värld där kvinnor och flickor mellan 14 och 55 löper större risk att dö från våldtäkt och sexuellt våld än cancer, bilolyckor eller malaria.

”Det är 10 år sedan. Men jag hör skriken än. Inte mina, men min systers. Det håller mig vaken på nätterna, jag är så rädd att det ska ske igen. Rädslan gör det svårt att koncentrera sig i skolan…”


Vi scouter kan göra skillnad

Jag hör om enastående exempel av samhällsengagemang. Där scouterna tar en tydlig ställning i samhället och stöttar sin ort. Där hopplöshet blir till framtidstro. Genom att hjälpa barnen på kvinnojouren, eller genom att stötta fler till att söka hjälp. Genom utbildningar i skolan eller scoutmöten. Vi scouter kan göra skillnad! Genom att arbeta med barn och ungdomar och göra de redo för livet kan vi agera för att de ska få uppväxa i ett samhälle som aktivt säger stopp! Vi måste bli fler som står upp för varandra. Som stöttar varandra i att aktivt ta ställning mot våld mot flickor och kvinnor, mot att pojkar och män kommer till skda. Vi kan hjälpas åt att bryta normen.

Du kan stoppa våldet #StoptheViolence

Stop the Violence kampanjen bygger på tre stenar: Educate, speak out, take action – utbilda dina nära, dela din historia, bli aktiv. För att alla ska kunna växa upp i ett samhälle där barn kan vara barn. Och att vi ger alla en chans att bli redo för livet. Vill du vara med?

Då kan du ge kampanjen din röst via hemsidan (http://www.stoptheviolencecampaign.com/en/takeaction/addyourvoice) eller dela din berättelse.

Du kan även visa ditt stöd i sociala medier genom att byta din profilbild till Stop the Violence kampanjbilden:
Stop the Violence Facebook Banner: http://www.wagggs.org/en/resources/document/view/25426
Stop the Violence Profile Picture: http://www.wagggs.org/en/resources/document/view/25427
Stop the Violence Twitter Picture: http://www.wagggs.org/en/resources/document/view/25428




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar