måndag 29 september 2014

Svensk scout med YFU ett år i Mexiko

Alma, scout från Malmö, har varit på ett utbytesår i Mexiko med YFU (Youth for Understanding) och har passat på att lära känna och vara en del av den Mexikanska scoutrörelsen. Här berättar Alma om sina uppleverlser och varför YFU är ett bra alternativ om en som utbytesstudent vill kombinera scouting med nya kulturupplevelser! 


Vad heter nu knop på spanska? Varför fick man aldrig lära sig det i skolan? Kanske hade inte spanskaläraren tänkt sig att jag skulle flytta till och bo i Mexiko ett år, och samtidigt vara scout.

För mer än ett år sedan lämnade jag Sverige, först för att åka och träffa en scoutkompis i Los Angeles en vecka, sedan ut på ett större äventyr. I augusti 2013 kom jag till Mexiko för att bo i den lilla byn Ixtepec i staten Oaxaca. Det var otroligt stor skillnad till Sverige och den värld som jag är van vid, men som i nästan alla världens länder fanns där också scouter.

Jag och mitt utmanarlag i Chiapas på Tuxtlas Zoo
Inte förrän i november fick jag kontakt med områdets scoutkår, sen blev det massor av scouting, på ett lite annorlunda sätt jämfört med svensk scouting. Efter två veckor åkte jag på det årliga nationella scoutlägret EEAS på scoutcentret Meztitla i Morelos, en stat söder om Mexiko City. Där fick jag träffa massor av scouter från hela Mexiko. Flest scouter bor i Mexiko City och norra delarna av Mexiko. Själv bodde jag i en väldigt fattig och underutvecklad del av Mexiko där scouting inte hade hunnit bli så stort. På mötena med min grupp Beere Shunaxi, som är namnet på en slags fågel på Zapoteco, var vi alltid utomhus för att scouterna inte hade en scoutlokal. Ofta var det knopar och miltärinspirerande lekar och inte alls mycket ungdomsinflytande, vilket skiljde sig från utmanar-och roverscoutingen i Sverige. Det var fortfarande ledaren som bestämde vad som skulle hända på mötena.

Från lägret i Meztitla, bergen i bakgrunden

"När de fick se min svenska scoutskjorta tog mitt märke för Regnbågscouterna väldigt mycket uppmärksamhet, de hade över huvud taget inte tänkt tanken på att ha ett sådant märke, även om HBTQ är väldigt accepterat i Mexiko."

 Mexikanska scoutskjortan har inte så många märken och det är nog skönt för dem eftersom skjortan byts vid varje övergång till ny grupp. Spårare och upptäckare har gul, äventyrare grön, utmanare blå och rover röd.
I scoutingen i Mexiko var Gud en viktig del och varje möte började och avslutades med en bön. Sen att halva scoutgruppen satt och sov under mässan på ett scoutläger var en annan femma.

Efter ett halvår flyttade jag till Tuxtla Gutiérrrez som ligger i staten Chiapas, gränsande till Guatemala och där gick jag med i en ny scoutgrupp. Lite större eftersom Tuxtla är en storstad. I Tuxtla finns 3 scoutkårer, men de är också de enda i hela staten. 

På YFU-resa med andra utbytesstudenter i Mexiko

"Jag fick se mycket scouting under mitt år i Mexiko eftersom jag hade möjligheten att vara med i till och med två scoutkårer, åka på ett internationellt scoutläger och ett antal mindre med kårerna jag var med i. Det var verkligen ett sätt att uppleva mer av Mexiko och lära känna mer av internationell scouting."


Till Mexiko åkte jag med utbytesstudentorganisationen Youth For Understanding, YFU, som har skickat iväg många scouter i sina program. Det är faktiskt så att YFU och Scouterna idag har påbörjat ett samarbete. Jag hoppas på att de utbytesstudenter som kommer till Sverige ska våga testa på svensk scouting och se mycket mer av Sverige och att vi ska kunna få fler internationella kontakter via studenterna. Vill du bli fadder till en utbytesstudent så tar YFU gärna emot Dig! Vi kan få ett bredare perspektiv inom scouterna och internationell scouting och studenterna kan få en bättre inblick i vår kultur. Det handlar om ett år fyllt av så mycket mer än bara ett nytt språk och kultur!

Jag och tre tjejer från mitt första utmanarlag.
Vill du veta mer om hur det är att vara på ett utbytesår med YFU får du mer än gärna kontakta mig och höra mer.






¡Siempre listo!

Alma Fredika Karlsson
alma.karlsson@km.scout.se


_________________________________________________________________________

Vill Du också ha möjlighet till stora och många upplevelser genom ett år utomlands? Det går bra att kontakta international.secretay@scouterna.se eller vända sig till YFU direkt: info@yfu.se. 


YFU söker ännu faddrar till de utbytesstudenter som kommit till Sverige, de är många och utspridda i landet. Är du eller din patrull sugna på att bli faddrar så hör av er! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar