lördag 21 december 2013

Snart stänger chansen att vara avdelningsledare på Världsscoutjamboreen i Japan

Sommaren 2015 smäller det. Då går den 23:e världsscoutjamboreen av stapeln. Den här gången är det de japanska scouterna som är värdar.

Vi är många som minns de fantastiska veckorna på Rinkabyfältet sommaren 2011 när Världsscoutjamboreen arrangerades senast. Precis som OS så arrangeras världsscoutjamboreerna i ett nytt land vart fjärde år, och det är en hård kamp om att få vara värdar för Jamboreen.

Jag och många med mig tycker att en världsscoutjamboree är bland det största man kan göra som scout, åtminstone när det kommer till internationellt utbyte, samarbete och utveckling. Det är något med det där att se alla dessa 14-17-åringar leva tillsammans, och alla gränser verkar vara totalt bortsuddade. Trots att de kanske inte förstår ett ord av varandras språk så klarar de att leva tillsammans och samarbeta, genom att göra det just tillsammans. Det får mig att återfå tron på mänskligheten.

Samtidigt finns det få tillfällen där alla del skillnader som finns mellan världens olika kulturer blir så påtaglig, som på ett jättelikt scoutläger på andra sidan jorden. Men samtidigt inser jag snabbt hur världsliga skillnaderna är. Likheterna är så många fler. Och skillnaderna blir istället exotiska, häftiga och utvecklande. Det är en ynnest att få se och uppleva det på så nära håll som Jamboreen erbjuder.

Allt det här gör att det är precis lika stort att åka på Jamboreen som deltagare som att vara IST (Jamboreefunktionär) eller avdelningsledare. Det är otroligt utvecklande att få se scouterna i sin avdelning möta helt nya svårigheter och lösa dem med glans, ibland med stöttning och hjälp från sina ledare eller från IST:are och ibland helt själva. Det är otroligt att se hur mycket de utvecklas på den tre-fyra veckor långa resan.

För att inte tala om hur häftigt det är att åka på scoutläger på andra sidan jorden, och tillsammans med resten av den svenska kontingenten få resa runt och uppleva Japan. Det är svårt att komma så nära kulturen på en vanlig semesterresa.

De världsscoutjamboreer jag har varit på är utan tvekan mitt scoutlivs största enskilda händelser. Jag vill ge samma underbara upplevelse till så många svenska scouter som det bara går. Det är därför jag har engagerat mig i Svenska Kontingenten.

Vill du också uppleva allt det här tycker jag att du ska anmäla dig redan nu. Vi letar speciellt efter dig som vill hjälpa våra svenska ungdomar till en underbar Jamboreeupplevelse genom att vara avdelningsledare i Svenska Kontingenten. Det är många scouter som kommer vilja åka som deltagare, och för att kunna ta emot dem behöver vi många avdelningsledare. Du kommer tillsammans med ytterligare tre avdelningsledare ta hand om en avdelning med 36 svenska scouter.

För att hinna formera våra ledarteam stänger anmälan till att vara avdelningsledare den 7 januari 2014. Du får då 1000 kronor rabatt på din Jamboreeavgift. För deltagare och IST håller anmälan öppet till 30 september 2014, men givetvis får de också rabatt fram till 7 januari 2014.

Så vad väntar du på? Gå in på japan2015.scout.se och anmäl dig, och dra sedan med dig alla dina vänner på ditt livs scoutäventyr!

WA!
/Martin Ruist, kontingentledningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar