fredag 29 november 2013

Pax Lodge: Scouting mitt i London

Vi kom i kontakt med Clara som är volontär på världsscoutcentret "Pax Lodge" i London och bad henne skriva om hennes vistelse. Såhär berättar Clara 


Några av oss som jobbar på Pax Lodge just nu
En del av er har aldrig hört talas om Pax Lodge eller ett världscenter. Det hade i alla fall inte jag för ett år sedan. Jag visste inte riktigt vad jag ville hitta på under det här året men när jag såg annonsen för att volontärarbeta på ett världscenter visste jag att det var något jag ville göra. Nu bor och jobbar jag tillsammans med 16 scouter från 11 länder på Pax Lodge i London sedan oktober.




Paula (Kanada), Débora (Brasilien), Madiha (Pakistan), jag och Ravicka (Grenada) blev välkomnade till Pax Lodge. María (Venezuela), Camilla (Danmark) och Norma (Kanada) ordnade vår Welcome cermony.
Pax Lodge är ett världscenter och hör till WAGGGS (World Association of Girl Guides and Girl Scouts). Ett världscenter är en plats för scouter att träffas och utbyta idéer och upplevelser. Det är dels ett vandrarhem men det anordnas även olika aktiviteter för gäster. Förutom Pax Lodge har WAGGGS fyra andra världscenter. Sangam i Indien, Our Cabaña i Mexiko, Our Chalet i Schweiz och det femte är ett pilotprojekt som flyttar runt i Afrika och det är just nu är i Kenya.



Hejdå för en volontär

Jag jobbar som Resident Volunteer vilket innebär att jag jobbar med vandrarhemsdelen. Så en vanlig dag lagar jag frukost till gäster, gör i ordning rum men jag håller också i aktiviteter. Det är intressant att få uppleva hur scouting ser ut internationellt och höra hur lika upplevelser vi har av scouting fastän vi kommer från olika scoutingkulturer. Eftersom vi alla kommer från olika länder blir miljön väldigt internationell. En helt vanlig dag kan innebära födelsedagssång på sju språk eller en guidning av huset med gäster från andra sidan jorden. Sedan jag kom hit har jag bland annat sett (och försökt lära mig) traditionell irländsk dans, ätit en venezuelansk middag och firat kanadensisk Thanksgiving. Och jag har smakat både kanadensiska och amerikanska Girl Guide cookies.



Pumkin carving inför Halloween
Att vara volontär på ett världscenter är sjukt roligt! Vi lever scouting varje dag även om det är mitt i London. Det går att bo på Pax Lodge dels som scoutgrupp men också som vanlig turist. Eftersom vi hör till WAGGGS så är det bara tjejer som jobbar här men alla är välkomna att hälsa på och bo här. Så om du vill besöka Pax Lodge eller bli volontär, passa på! Vi ses!









Clara Bergstrand

Valsätrakyrkans scoutkår, Uppsala





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar