torsdag 31 oktober 2013

Internationella arbetsgruppen på the Academy


Just nu pågår the Academy i Malle, Belgien. Det är ett återkommande event som riktar sig främst till scouter som arbetar på nationell nivå i Europa. Internationella arbetsgruppen är på plats tillsammans med flera andra svenska arbetsgrupper för att diskutera scouting med representanter från 43 andra länder. 


Vi har satt oss ner med Marika Persson från programgruppen.

Marika, vad gör du på the Academy?
- Jag vill lära mig mer om hur man arbetar med program i resten av Europa och höra om tankar hur scoutprogram används i andra länder.

Hur har veckan varit hittills?
- Det har varit jätteintressant och givande. Jag har träffat många spännande personer från andra länder och jag har fått utmana mina tankar om vad scouting innebär. Dagarna är väldigt intensiva men också extremt lärorika.

Hur ser en vanlig dag ut på the Academy?
- På en dag är det två workshops med olika inriktningar under temat: governance, education och representation. Mellan passen är det något som kallas för Ideas Worth Spreading, där man själv kan bidra med idéer och tankar om scouting. På kvällarna har vi olika gemensamma aktiviteter där vi lär känna Belgien och scouting i världen bättre.

Vad har varit höjdpunkten hittills?
- Workshoppen idag som hette Monitoring and Evaluation: how to judge quality in terms of program and training. Det handlade om hur man mäter kvalitet inom scouterna. Det öppnade mycket nya tankar på saker jag tidigare inte fokuserat så mycket på. Jag tror att jag kommer kunna ta med detta hem och använda senare i programmet. 







All pictures are from the website of the Academy. More pictures cam be found here

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar