tisdag 20 augusti 2013

Massagetåg och scoutpolitik i ett engagemangsboostande Berlin


Simon Rhee, ordförande i World Scout Committe, knådar noggrant kommittéledamoten Marcel Blaguets rygg. Det är morgon i plenum på WOSMs Europascoutkonferens. Höjdare från världsscoutkommittén, regionskommittéer, världsscoutbyrån, delegater och observatörer turas om att massera varandra, inför en intensiv sista konferensdag där hela 21 motioner ska tas ställning till.

Vi är närmare 500 scouter och guides från hela Europa som samlats på European Guide and Scout Conference i Berlin. Konferensveckan är snart slut, och det har varit ett alldeles underbart häftigt virrvarr av nätverkande, kampanjande, workshops kring aktuella ämnen, spännande internationella möten med spännande scout- och guidekompisar, och både mer och mindre fascinerande regional och global scoutpolitik.

WAGGGS röstning på motioner

Här röstar vi på kandidater till WAGGGS Europastyrelse

Guiding and Scouting build Europe
Jag som är sprillans ny i scoutkonferenssammanhang har den senaste veckan lärt mig massor. Jag har fått en större förståelse för det stora pussel vi i Sverige bara är en del i, men också vilka föregångare vi på många sätt är, samtidigt som vi har så mycket att lära från och utbyta med resten av regionen. Jag har börjat förstå hur vi på Europanivå påverkar och förbättrar scoutverksamheten för flera miljoner ungdomar. Jag har lärt mig att genom casual mingel kampanja för våra kandidater till Europakommittéerna, Daggi och Nina, som slutligen också valdes in i WOSM respektive WAGGGS kommittéer. Och så har jag återigen fått uppleva hur fantastiskt häftigt och lätt det är att knyta kontakter med (och få massage av) engagerade människor från hela världen, tack vare Scoutrörelsen.

För mig blev Europakonferenserna en riktig engagemangsboost!


Julius Kramer
Delegat, WOSM


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar