fredag 12 april 2013

18-åriga Emelie fick igår Ungt Ledarskaps stora stipendium!

Scouten Emelie Blondin Köhler från scoutkåren Finn tog igår emot stipendiet Kompassrosen av Scouternas hedersordförande Carl XVI Gustaf. Hon får stipendiet för sina insatser som scoutledare där hon jobbat med integration i Malmö och bjudit in socialt utsatta ungdomar till att bli scouter.

– Emelie får stipendiet för att hon agerar utifrån sina goda värderingar och för att hon skapar en delaktighet som gett många unga ett avstamp in i den vuxna världen. Hon har en stark inre kompass som styr hennes ledarskap och hon får andra att växa, säger Eva Fernvall som är ordförande för Konungens Stiftelse Ungt Ledarskaps stipendiekommitté.

Stipendiet på 250 000 kronor kommer att användas till vidareutbildning och för att Emelie Blondin Köhler ska kunna fortsätta utvecklas som ledare. Med stipendiet kommer hon att få större förutsättningar att utveckla sitt värdebaserade ledarskap och fortsätta sitt viktiga engagemang för integrationsfrågor i Malmö och för att möjliggöra för unga som traditionellt inte möter scouting att bli medlemmar i Scouterna.

- Ibland har jag upplevt det som tufft men jag har ändå alltid sett vikten av att handla efter mina värderingar. Det har gjort mig självständig och modig. I verksamheten vi driver i Malmö är det viktigt att de unga får en verklig chans att jobba med språk och förståelse för omvärlden. I verksamheten ingår därför studiebesök, utflykter och samarbeten mellan andra scoutföreningar. Jag tror och hoppas verkligen att jag med mitt projekt inspirerar och uppmuntrar till liknande samhällsengagemang, säger Emelie Blondin Köhler.


Här skrev Metro om projektet i höstas.

Emelie har vid ett flertal tillfällen bloggat här på internationella bloggen, läs mer på:
Scoutluff i Europa #3 Äventyr och storstadsliv i Paris
Scoutluff i Europa #2 God mat och kartförvirring i Genève
Scoutluff i Europa #1 Ner genom Tyskland mot Kandersteg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar