söndag 17 februari 2013

Rapport #8 från Sara som är volontär på Our Cabaña i Mexiko



Dukning till "Galamiddagen"

Denna vecka har varit fullpackad med mötesdagar och aktiviteter för ”Friends of Our Cabaña”, en grupp mycket engagerade och målmedvetna kvinnor som samlar in pengar åt WAGGGS och Our Cabaña. De som var här var ett trettiotal kvinnor från USA, Kanada, Storbritannien, Mexiko och Jamaika. Vi volontärer har gjort allt från att byta Power Point bilder under mötena till att dekorera och duka till måltiderna samt hålla i en dag med ett ”smakprov” på hur ett event här är uppbyggt och vad det kan innehålla.

Har också under veckan haft möjligheten att träffa många helt skilda personligheter vilket var det bästa med denna vecka. En av de som var här har en dotter som ska på sommarläger i Sverige i år, så vi hade mycket att prata om. En annan kvinna som jag fått förmånen att möta denna vecka är (som många av de andra) pensionär, men jobbar hårt för flera ideella organisationer. Det syns verkligen på henne hur mycket hon bryr sig om och är mån om ”sina projekt och organisationer”. Om jag har hälften av den energin och passionen när jag når samma ålder så är jag väldigt nöjd. Det glittrar verkligen i hennes ögon när hon berättar om de projekt hon är engagerad i, på ett sätt som jag aldrig förut sätt. Det är verkligen av ren godhet som hon gör det hon gör. Hon åker hem imorgon och vi kommer alla sakna henne. Dock är vi vänner på facebook nu, enligt hennes förslag.

Idag var jag med på mitt första Mexikanska scoutmöte, det var något av det bästa jag gjort här. Detta tack vare en annan fantastisk kvinna, Harriet Edmond från Kanada. Hon var chef här från 1990-1993 bor kvar i Cuernavaca. Nu är hon aktiv som ledare för mexikanska flickscouter (Guias). Hon har också varit med på de möten som ägt rum här i veckan, vilket lett till att vi träffats en hel del. Vi har blivit medbjudna på scoutmöte förut, men det har inte funnits tillfälle att komma ifrån förens idag. Den grupp hon är ledare i är cirka 15-21 år gammla. På dagens möte jobbade tjejerna med FNs millennium mål inför för Thinking Day nästa vecka. Upplägget på mötet gick väl att känna igen hemifrån, mycket mer likt än jag kunnat tänka mig. Att se tjejerna jobba ihop med uppgifterna eller bara umgås fick mig att sakna min grupp där hemma lite extra jämfört med i vanliga fall. Flickscouterna i Cuernavaca har sina möten här på området på lördagarna klockan 11-13. Jag blev visad runt av Harriet i alla åldersgrupperna, de yngsta är 4 år. Helt klart en upplevelse ut över det vanliga! Dock är det mesta här utöver det vanliga, men detta var extra speciellt och jag är glad att jag hade möjligheten att få uppleva det.
Mmm... ett av flera buffébord en av möteskvällarna


Idag har vi också gjort klart förberedelserna för programmet för det event som börjar på måndag, så imorgon är vi lediga hela dagen. Det blir sista lediga heldagen innan jag åker hem, så om det blir som jag tänkt mig ska jag bara njuta av att vara här. Gå runt på området, kanske utanför också, bada i poolen och ligga ute och läsa och sitta i pysselhuset och pyssla. Det ser jag fram emot. Dock kommer det en grupp från Nya Zeeland redan imorgon eftermiddag, men det har inget program och inga gemensamma måltider ännu.

//Sara, 16 februari 2013





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar