måndag 11 februari 2013

Äventyr i London

Mitt namn är Louise Wendel och jag befinner mig just nu i världsmetropolen London och vad som gör det ännu bättre är att jag volontärarbetar med scouting. Jag är Conference Intern på WAGGGS flickscoutcenter Pax Lodge och jag trivs som fisken i vattnet. Mitt uppdrag här just nu består av att hjälpa till vid konferenser som anordnas i Pax Lodges, WAGGGS eller externa företags regi, sitta i receptionen och hjälpa till med kvällsprogram och event-dagar på Pax Lodge.

Jag står längst ut till höger i bilden.
Jag har haft turen att vara volontär här i två omgångar. Jag var här i två månader i höstas och sedan kom jag tillbaka i december och ska nu stanna till början på april. Vad är det då som får mig att spendera så lång tid med att arbeta som volontär? Det absolut viktigaste måste jag säga är atmosfären på denna unika plats. Det finns bara fyra flickscoutcenters i världen och har man möjligheten att besöka ett så är det väl värt det.

På Pax har jag utvecklats otroligt mycket. Jag har fått arbetslivserfarenhet. Jag har lärt mig mycket om kulturella skillnader och hur man hanterar dem. Jag har lärt mig om mig själv, vad jag klarar av och hur jag vill att mitt liv ska se ut. Som en bonus har min engelska utvecklats ytterligare. Viktigaste av allt är att jag har känt mig som hemma. Alla är så vänliga här och vi uppskattar alla varandras arbete. Jag arbetar väldigt många timmar per vecka, men jag har alltid roligt och jag avslutar dagen med att känna att jag har gjort något ordentlig utav dagen.

Utöver arbetet är det en fantaskisk plats att leva på. Vi bor precis utanför city i ett lugnt och trevlig område med Hampstead Heath och Parliament Hill precis runt hörnet. Med 15min på Northern Line är man på Leicester Square och har London framför sina fötter. London är en av mina favoritstäder i världen och har väl påverkat mitt beslut av vilket center jag skulle söka till och genom att bo på Pax under en längre tid har jag möjligheten att se längre än turistkartorna når. Man kan uppleva så otroligt mycket bara genom att vandra runt planlöst i London, något som man vanligtvis inte tar sig tid till att göra när man är här på semester i några dagar.

Genom att ha den intern-positionen som jag har, har jag fått möjligheten att jobba med och lära känna kvinnor som sitter i WAGGGS världsstyrelse men även Europastyrelsen samt de som jobbar på WAGGGS huvudkontor (som ligger vägg i vägg till Pax) och de som jobbar på Europakontoret. Jag har mött Scoutstyrelsen från Norge, Nordic Walking i Storbritannien, den lokala National Trust-avdelningen och en hel del andra spännande människor. Men framför allt får vi allihop möjligheten att genomföra program och äta kvällsmat med scouter från hela världen som alltid har spännande historier att berätta, vilket inkluderar både gäster och andra volontärer och fast anställda på Pax. Det är en magisk stämning och jag njuter av varje dag jag får spendera här.

/Louise Wendel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar