torsdag 3 januari 2013

Rapport #1 från Sara som är volontär på Our Cabaña i Mexiko

Hej, jag heter Sara Rehnberg och är bland annat scout, ledare och styrelsemedlem i Växjö Scoutkår. Just nu befinner jag mig väldigt långt ifrån Växjö, närmare bestämt på WAGGGS internationella flickscoutcenter Our Cabaña i Cuernavaca, Mexico. Jag är här som programvolontär tillsammans med en tjej från England och en från Schweiz.

Vi har varit här nu lite över en vecka och det börjar närma sig slutet på introduktionen och första planeringsperioden. På fredag kommer våra första deltagare, vilka är från Canada och Mexico. Vi har haft en hel del teambuildingaktiviteter hittills, vi har bland annat fått bygga en flotte åt ett ägg, transportera och stapla plastmuggar med hjälp av hårband och snören, beskriva hur de andra ska rita m.m. Jag tror vi kommer bli ett mycket bra team och komplettera varandra på ett bra sätt. Vi har också tagit oss igenom flera organisationstävlingar, eller övningar kanske det kallas om det bara är ett lag. Detta för att lära känna området och staden. 

Vi har också gått igenom projekt som WAGGGS driver för att senare kunna hålla workshops och seminarier om dessa, bland annat ”Imagine More” och ”Stop the Violence”. Om dessa kan ni läsa en massa på WAGGGS hemsida eller vänta tills jag nämner dem här :)

Det har varit en mycket intensiv vistelse hittills, mestadels för att det är så mycket nytt att lära och ta in. Så ledigheten över julaftonskväll och juldagen var inte helt fel. Vi har mest firat jul, återhämtat oss efter julfirande, vilat, läst guideböcker och ätit melon (melonerna här är gigantiska och supergoda).



Our Cabaña, staden och omgivningarna är mycket vackra. Nästa åt vilket håll du än tittar så ser du berg långt bort som möter de få molnstrimmor som täcker himlen. Det är relativt vindstilla och temperaturen varierar uppskattningsvis mellan ca 18-30 garder över dygnet. Än så länge har det inte regnat något. 

Jag och Flurina (volontär från Schweiz) var ute och sprang ett motionsspår nu på morgonen, vi var båda överens om att ta med kameran nästa gång. Det är nog den bästa utsikt jag någonsin haft när jag sprungit! Efter det plockade vi citroner, clementiner och lime som växer på området och gjorde citronsaft, det blev mycket lyckat. 

Imorgon ska vi bland annat besöka ett barnhem i närheten som centrat samarbetar med. Det tror jag kommer bli väldigt intressant eftersom det är något som, i alla fall för mig, är väldigt avlägset. 

Jag kommer vara här tills sista februari och kommer ungefär en gång i veckan göra ett nytt inlägg i bloggen. Besök eller ”gilla” gärna Our Cabañas facebooksida, den uppdateras dag

//Sara, 25e december 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar