fredag 25 januari 2013

Rapport #5 från Sara som är volontär på Our Cabaña i Mexiko



"Activity plan"
Idag har vi jobbat med sista administrativa förberedelserna för kommande två deltagargrupper. Vi har skrivit klart aktivitetsplaner och gjort översättningar m.m. Vår teamledare har mycket att skriva ut nu. Det är även hon som rättar vår spanska, eller rättare sagt google translates spanska. Jag har också blivit mer bekant med Thinking Day under dagen, vilket jag inte kan minnas att jag kände till något om innan jag var på väg hit.


Hur som helst så firas Thinking Day årligen den 22e februari av scouter i hela världen. Dagen är menad att ge tillfälle för reflektion och eftertanke riktad mot scouting och scouter över hela världen. I samband med Thinking Day tar WAGGGS varje år fram ett aktivitetspaket. De senaste åren och även i år bygger de på FN:s millennium mål (The Millenium Development Goals). I år är det två olika mål som är i fokus: ”Reducing child mortality” och ”Improving maternal health”.

Det är deltagarna som planerar aktiviteterna för Thinking Day, med stöd av oss, som en del av sitt program. Det kommer sedan hit Mexicanska scouter som deltagare på deras aktiviteter. Förhoppningsvis blir upplägget lite tydligare när det närmar sig. Vi väntar oss vara cirka 150-250 stycken totalt här på Thinking Day. Idag har vi fördjupat oss i aktivitetspaketen (två stycken i år eftersom det är två mål) och planterat invignings- och avslutningsceremonin som vi håller i. World Thinking Day Den 22e februari är också Founders Day, Olave och Baden Powells födelsedagar och bröllopsdag.
 
I lördags var det ”staffday” här, alla anställda hade med sig sina familjer, hemma skulle vi kalla dem familjer och släktingar. Vi var cirka 60st totalt. Det började med knytkalas. Det var verkligen svårt att välja bland så många spännande rätter. Vi försökte ta så lite som möjligt av allt för att kunna smaka på så mycket olika som möjligt och sedan ta om på det vi gillade bäst. Friterade/stekta ihoprullade toartillas med okänd fyllning, misstänker att det var ris, var väldigt gott. Hittade också till min förvåning en tonfiskröra som smakade som hemma, mycket god att ha på kex. Själv stod jag för köttbullar, de tog slut, så jag antar att det var ett gott tecken.

Stafett på "Staffday"
Efter maten (som jag skulle kunna skriva en hel uppsats om) stod vi volontärer för lekarna. Vi hade förberett traditionella stafetter så som till exempel att balansera en citron (plockad i trädgården) på en sked runt en bana. De verkade alla uppskatta stafetterna, så väl de som deltog som de som såg på. Sista timmen ägnades åt mer spontana lekar, mingel och poolen.

Under knytkalaset diskuterade vi också vad chips egentligen är för mat, jag hävdar bestämt att det är som godis eller efterrätt, vilket Christine från Tyskland håller med om. Resterande del av de som var där menar istället att det är en förrätt eller en del av huvudmålet, lika självklart om att ha ris eller sallad till maten. Det är kul när vi hittar sådana små olikheter, vi respekterar alla varandras åsikter och vanor, fast vi inte håller med eller tänker ändra oss.

Mer än en vägg?
Förra veckan fick vi också veta att alla WAGGGS fyra världscenter är öppna för både tjejer och killar, dock finns det vissa undantag med arrangemang för bara tjejer. Så vad väntar ni på… åk hit!

Min pärlfjäril som jag skrev om i förra inlägget är nu bytt mot korsstygn, fungerade inte med det material som fanns tillgängligt. Dock har jag det noterat på min "att göra lista" tills jag kommer hem.

Svaret på frågorna från förra veckan, ”Vad gör du vanligen i Xochicalli?” eller ”Vilken färg har repet som pinatan hängs upp i?” är: Äter, Xochicalli är matsalen och färgen på repet till pinatan är gult.

//Sara,  21 januari 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar