tisdag 15 januari 2013

Rapport #3 från Sara som är volontär på Our Cabaña i Mexiko

Just nu är vi lediga fyra dagar på raken, det är längsta ledigheten under vistelsen. Imorgon åker vi till Puebla som är Mexicos fjärde största stad. Vi tänker oss lite allmänt turistande, inget specifikt bestämt. Men det ska vara en trevlig stad. 

I helgen var jag och Flurina i Mexico City, vi besökte bland annat Teotihuacán. Det är vad som finns kvar av en stad grundad före år 0 och där ska ha bott ca 125 000 personer när staden hade sin storhetstid. Ca 650 e.Kr. förstördes och övergavs staden. Azterkrna, vilka grundade Mexico City cirka 1325 e.Kr., ska ha hittat staden och antog då att den byggts av jättar. Solpyramiden bakom oss på bilden är en av världens högsta pyramider. Bilden är tagen från Månpyramiden som är aningen mindre.

Flurina och Sara
 
Mexico City är inte alls så stort och skrämmande som vi tänkt oss, det är förvånansvärt lätt att hitta och ta sig från olika platser. I helgen åkte vi tunnelbanan en hel del. Enligt min guidebok är det en av världens renaste, billigaste och mest trafikerade tunnelbanesystem, vilket jag lätt kan hålla med om. Det är väldigt fräscht för att vara tunnelbana och biljetterna kostar motsvarande 1,5kr inklusive hur många byten som helst (vilket även är billigt för lokalbefolkningen). Det är lätt att köpa biljetter, inga rabattkort eller zoner, vilket är tacksamt för oss som turister. Jag skulle också vilja påstå att det är lättare att begripa tunnelbanan här än i Stockholm. Det är förövrigt vårt intryck av Mexico att det, mot våra fördomar, finns väldigt bra förbindelser mellan och i städerna/orterna. Det är väldigt enkelt att resa här, dock är det en stor fördel att Flurina kan språket (till skillnad från mig som lyckas snappa upp enstaka ord här och där).
De dagar vi jobbat denna vecka har vi bland annat ägnat åt att ställa i ordning efter deltagarna som var här, t.ex. har vi nu tagit ner allt julpynt. Vi har också delat upp programpunkterna för resterande del av min säsong här (de andra två volontärerna stannar ytterligare en säsong när jag åker). Under resterande del av pågående säsong kommer det deltagare i två omgångar. Jag har fått behålla ”Knowing the Cabaña” och ”Imagine More” över hela perioden, de båda är programpunkter som jag hade hand om även under tiden första gruppen var här. Det passar mig bra att behålla dem eftersom jag då har chans att utveckla innehåll och upplägg. En del punkter har vi bytt mellan oss och en del är tillfälliga för just en grupp.
Grupperna skiljer sig mycket från varandra, både då det gäller program, men även antal deltagare och åldern på dessa. Detta ger möjlighet att anpassa och utveckla aktiviteterna även efter detta. Uppskattningsvis handlar det om grupper på mellan 8-70 deltagare, det är lite till och från p.g.a. nya bokningar och avbokningar. Åldersintervallet är uppskattningsvis 11-80år.
Det kommer även grupper/gäster hit som har ”bokat lokalerna”. De har sitt eget program, men vi kommer finnas till hands för att assistera och ställa i ordning m.m.
Firandet av 100års jubileet för flickscoutrörelsen avslutades 2012. För att stödja flicksouter i att sprida information om organisationen i sina samhällen, länder och i världen skapade WAGGGS 2012 kampanjen ”Imagine More”. Kampanjen är väldigt flexibel och går att tolka ut efter behov. Men kärnan är att sprida medvetenhet om vad det faktiskt innebär att vara (flick-)scout samt att ”Imagine More” om framtiden för flickscouter både som individer och organisation. Som en del av sitt program här får deltagarna genom en(”min”) Workshop en kort introduktion av kampanjen samt känna efter hur de kan jobba med den när de kommer hem. Jag har valt att jobba mot att få dem att diskutera och ”imagine” stort och fritt, men även lokalt och konkret. Det är spännande att se vilken inriktning grupperna väljer eftersom det är så flexibelt.
En av smågrupperna nu senast diskuterade konkret kring rekrytering i sitt hem-distrikt, det är ett ämne som tilltar mig starkt. Så det var intressant att höra att de har ungefär samma rekryterings upplägg och utmaningar i USA som vi har hemma, bortsett från ett par mindre detaljer. Dock fortfarande mer likt än väntat från bådas håll. För mer information om kampanjen: Imagine More (WAGGGS) - öppnas i nytt fönster
Försöker hålla mig till en A4-sida per inlägg, men det är inte lätt. Dock får ”Knowing the Cabaña” vänta tills nästa veckas inlägg.  
//Sara, 9 januari 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar