söndag 6 januari 2013

Rapport #2 från Sara som är volontär på Our Cabaña i Mexiko

Första gruppen deltagare åker hem imorgon. De är 14 st från USA och Mexico, flickscouter i åldern 11-16 med ledare. Det har varit här sedan den 28:e december förra året :p Det är, som vi fick veta innan vi tackade ja till att komma hit, långa dagar. Ibland 7.45-23, men oftast till ca 21 nu när vi har deltagare, när här inte är några deltagare jobbar vi vanligen 9.30-18. Men hårt arbete? Inte ännu, vi får ju göra det vi tycker bäst om dygnet runt, om inte det är ett bra jobb så vet jag inte vad jag ska bli när jag blir stor. 

Även om scouting inte är en karriär som så många tar sig an så är jag glad att jag har fått chansen att prova på det för en säsong i alla fall. Det som skulle kunna räknas som det hårda med arbetet är då det är deltagare här = långa arbetsdagar, det innebär att tiden att göra privata saker så som att skriva blogginlägg, svara på mail från resten av styrelsen och skriva verksamhetsberättelse är väldigt begränsad. Men det är sånt som går att göra i förväg eller spara tills efteråt.

Vi har gjort och upplevt så mycket under tiden deltagarna varit här så det är omöjligt att återberätta allt eller ens 1% av det. Vi volontärer konstaterade för någon dag sedan att vi kommer prata om och få minnen från vår tid i Mexico för resten av våra liv, så om ni träffar mig om 20 år, var inte förvånad om jag börjar en eller flera meningar med: ”Just det, när jag var i Mexico…”. Vi har haft förmånen att inte bara fira jul här med allt vad det innebär utan också fira nyår och ”three kings” = de tre vise männen. Vi lär oss och andra om massa mexikanska traditioner och har tillfälle att reflektera över dem i relation till oss och våra seder samt i relation till varandra och erfarenheter hemifrån eller andra platser vi besökt. Har redan beslutat att ta mig an en hel del av det jag lärt mig och fått se/prova. Har, inte helt oväntat för er som känner mig, redan börjat fundera på vilken design och färgskala jag ska göra på min piñata när jag kommer hem. Det är förvånansvärt enkelt att göra dem, mitt största bekymmer kommer troligen vara att hitta en passande lerkruka att ha som bas (innanför alla papperslager).
Teopanzolco, Cuernavaca
Förmiddagens aktivitet var ”frilek” med möjlighet till ”Walk for the Guias”, Guias= Mexicos flickscoutorganisation. Det innebar att vi gick med de deltagare som ville till en arkeologiskplats med en pyramid och ruiner ca 10 min promenad från Our Cabaña. Detta var något som inte ingick när de anmälde sig utan de fick betala extra (motsvarande 25kr) vilket täckte inträdet och en mindre donation (motsvarande 4kr) till Guias. Samtliga deltagare följde med, vi hade bara varit utanför tidigare, för att lära oss hitta. Så vi följde med in.
Barnhemmet vi var på, som jag skrev om i förra inlägget, var som ett ”vanligt” dagis, bortsett från att det var i Mexico och att ingen kommer och hämtar barnen när dagen är slut. Barnen vi träffade var i 2-4 års åldern, de var nyfikna på vilka vi var och ville mer än gärna leka med oss. Vi satt med dem i deras lekrum och gjorde vårt bästa för att kommunicera, vilket gick bättre än förväntat, troligen mest för att barnen inte heller är så bra på spanska (p.g.a. åldern). En liten pojke lärde sig rörelserna och sista raderna på prästens lilla kråka, på svenska. Kan inte låta bli att fundera på om han kommer ihåg det tills nästa gång vi ses.  

Imorgon åker deltagarna hem, sorgligt, för det har varit en jättehärlig grupp, både tjejerna och ledarna. Har nog aldrig träffat en ledargrupp där alla är så underbara och så engagerade i rörelsen och sina scouter. Skulle gärna ha dem kvar här ett tag till. Skulle också vilja träffa tjejerna om några år och se hur det gått för dem och vad de gör då. Tror vi alla på centret försökt få dem att se framåt inom scouterna, inte bara för en termin eller ett år utan när de blir äldre och kan åka som volontär eller komma tillbaka med sina scouter. Efter att de åkt väntar utvärdering av deras vistelse och aktiviteterna. Sen har vi två helt lediga dagar, då blir det vila och återhämtning, pappersscouting (som jag nog anser är ett relativt vedertaget begrepp nu) samt en tur till Mexico City för lite turistande och ”måste ses saker”.
Utsikt över Cuernavaca


Här är utsikten från det spår vi springer i bland, dock har det inte blivit av sedan deltagarna kom. Vid rätt väder och tidpunkt syns även vulkanen som en topp över de andra bergen.





/Sara, 4 januari 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar