söndag 6 januari 2013

"Jag blev kär i Kandersteg med en gång och fast besluten att återvända"

Liten blond tjej från Åhus i Skåne, min första identitet. 20-årig världsmedborgare, scout och en självsäker individ som vet vad hon vill. Det är resultatet av att jag vågade vidga mina vyer och kliva ut ur min trygga vardag för att testa något helt annat.

Just nu bor jag i Schweiz, i en liten alpby vid namn Kandersteg, som för en del klingar välbekant och för en del är något okänt och onåbart. Jag kom hit för första gången påsken 2011, då med en grupp scouter från hela Sverige för att fira påsk och njuta av äventyren på Kandersteg International Scout Center – KISC, för en veckas tid. Jag blev kär med en gång och jag blev fast besluten att återvända.

Senare samma år skickade jag därför in min ansökan att vara Short Term Staff. Bo, arbeta, leva och utvecklas under tre månader med scouter från hela världen och få unika tillfällen att skaffa mig vänner och minnen för livet. Jag blev antagen och några månader senare, den 11 mars, tog jag för första gången i mitt liv flyget till en okänd destination. Redan resan dit gjorde att mitt självförtroende sköt i höjden! Jag hade tre fantastiska månader och jag vet att det är många i detta avlånga land som gjort en liknande resa, jag har haft glädjen att träffa en hel del av dem under min tid här.

Det finns otaliga minnen jag skulle kunna rada upp och berätta om. Alla färgstarka personligheter, all galenskap och allt det hårda arbete vi la ner under de månaderna, allt det är med mig för alltid. Genom vänner jag fortfarande har, bilder och minnen.

Mina första tre månader här försvann med jet-fart och jag hade någonstans en känsla av att KISC och jag inte riktigt var färdiga med varandra. När möjligheten därför dök upp att jag skulle kunna få stanna här i ett år till så fanns det inte många tvivel. Några dagar innan jag återvände till Sverige och den svenska sommaren som var i full blom så skrev jag på mitt kontrakt och kunde därmed lägga till ”Catering Assistant” som titel före mitt namn.

Sedan fyra månader tillbaka bor jag därför i Schweiz igen, nu delandes boende med fyra andra Long Term Staff, från länder som Canada, Australien och Luxemburg.

Jag arbetar i köket tillsammans med STS:s från hela världen med att producera mat från allt mellan 20-400 personer och jag har tillsammans med en kille från min säsong, som också kom tillbaka, varit ansvarig för evenemang och måltider jag aldrig trodde att jag skulle uppleva. Vi har haft fondue för 200 personer under the Acadamy, avskedmiddag för den avgående generalsekreteraren i WOSM Luc Panissod så sent som förra veckan, och om några dagar knackar julen och det nya året på dörren.

KISC har gett mig så otroligt många möjligheter. Jag har mött både mot- och medvind men på något magiskt sätt alltid kunnat ta mig vidare – både med hjälp av familjen hemma i Åhus och med vännerna jag har runt omkring mig här nere. Scouterna har gett mig en extra familj, en världsfamilj som ger mig husrum om jag besöker deras hemtrakter och som bjuder på sin kultur för att vi ska kunna lära oss något om varandra. Detta, precis som många andra upplevelser genom scouterna, är något jag aldrig velat vara utan.

Om någon av er vill veta mer om KISC, möjligheterna att arbeta här eller bara komma hit med er scoutgrupp så är det bara att gå in HÄR och klicka er vidare!

Over and out
/Catering Assistant , Elin Hansson
Kandersteg International Scout Center

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar