måndag 5 november 2012

Scoutluff i Europa #1 Ner genom Tyskland mot Kandersteg

En lördag i tidiga juli började vi, jag och min pojkvän Troels, vår luff genom att tuffa ned till Heidelberg i Tyskland. Där hade vi funnit en man som hette Sam på "Couch Surfing" (ett slags forum på nätet där man kan avtala om sovplats hos privatpersoner på olika ställen i Europa) som glatt välkomnade oss i sin lilla tvåa en liten bit utanför centrum. En mycket trevlig men något speciell snubbe som ansåg kök vara en onödig investering i hemmet, och istället tyckte att ett stormkök i hallen och handfat på toaletten fungerade fint för både matlagning och disk. På kvällen följde vi med ut på en tur i Heidelberg och fick träffa några av Sams vänner. Tillsammans hade vi en mycket trevlig kväll :) Nästa dag utforskade vi den lilla pittoreska staden som låg omgiven av berg och naturområde och besökte dess stolthet, det gamla slottet som ligger uppe på berget med utsikt över hela staden. Den kvällen lagade vi mat tillsamman med Sam och spelade kort halva natten.

Dagen därpå skulle vi bege oss vidare till Schweiz. Innan vi började promenera mot tågstationen gick vi förbi ett supermarket och storhandlade billig tysk mat, vi hade ju fått höra hur dyrt det skulle vara i Schweiz... Vi handlade även två chokladaskar till Sam som tack för gästfriheten. Han fick dock bara en då han hade begett sig till jobbet tidigt och hans brevlåda var så full att vi med nöd och näppe precis fick in en Merci-ask.

På tåget mot staden Basel i Schweiz träffade vi en kvinna från Holland som reste med sin stora cello. Hon var mycket trevlig, synd bara att vi inte bytte kontaktuppgifter tänkte vi bakkloka när vi hade stigit av tåget. I Basel träffade vi en tjej som jag hade lärt känna på en liten festival ett år tidigare. Hon är inte scout men är med i en organisation som sysslar mycket med friluftsliv och aktiviteter för barn. Hon visade oss runt en hel dag i den vackra staden och vi fick våra fördomar bekräftade när vi fick förklarat för oss att alla de stora, nybyggda moderna husen var banker och försäkringsbolag. Men där fanns även en gammal stadskärna som de klokt bevarat med gamla stora kyrkor och slingrande små gator.

På eftermiddagen hoppade vi på tåget igen. Det var en fantastisk frihet att känna att vi kunde hoppa på i princip vilket tåg vi ville, när vi ville med vårat Interrail-kort. För fem resdagar i hela Europa som kunde utnyttjas under en 10-dagarsperiod betalade vi 175 Euro per person. Vi räknade ut att det var ungefär det en tågbiljett kostade för en vuxen person att resa från norra till södra Schweiz.

Vårt nästa stopp blev Kandersteg, en liten ort nere i de östra Alperna, där WOSM har sitt stora scoutcenter. Resan in i de himmelshöga bergen med dess små byar nere vid bergsfötterna var otroligt pampig och vacker. Väl framme fick vi promenera igenom det lilla samhället för att slutligen komma fram till scoutcentret som låg i utkanten. Första kvällen fixade vi med tältplats och tittade runt på området. Högsäsongen hade inte riktigt börjat ännu men det var ändå många scoutgrupper från USA, Tyskland och Frankrike. Framför allt var det många unga pojkar då "The Boy Scouts" från olika ställen i Europa hade sitt sommarläger på KISC (Kandersteg Internationall Scout Center), som det kallas. Samma kväll var det International Culture Night och scouter bjöd på typisk mat från de olika ställen de kom ifrån. Vi fick även höra en liten 8-årig flicka spela vackert på säckpipa, från Skottland såklart :)

Där på KISC fick jag även träffa George, en kille från Uganda som jag hade fått god kontakt med året tidigare på den svenska Jamboreen. Det kändes nästan lite overkligt, jag fick verkligen en känsla av att världen är väldigt liten.

Under de tre dagarna vi spenderade på KISC hann vi med att gå i bergen, bada i en sjö på 1500 meters höjd, åka rodelbana (en slags bob man åker fast på hjul och ned för en rutschbana), ha snöbollskrig och åka lift över det bergiga landskapet. De fanns jättemånga olika aktiviteter man kunde välja att testa på, allt ifrån klättring och fallskärmshoppning till långa tuffa hajker uppe i bergen, men de kostade också en del. Vi var på det viset lite begränsade med vår studentbudget, men vi tyckte ändå att vi fick ut väldigt mycket av vår vistelse :) På kvällen fanns det många aktiviteter som var arrangerade på området och som var helt gratis att delta i.

Dessutom hann vi gå förbi scoutmuséet som låg inne i byn. Det var ganska fascinerande, inte så stort men där fanns mycket att titta på. Posters från alla WSJ (World Scout Jamboree), tavlor med bilder på alla möjliga olika scoutskjortor, men även bilder från olika läger genom tiderna, gamla och nya scoutböcker och jag tyckte nästan mig själv kunna se hur scouting vuxit och utvecklats sedan det startade för över 100 år sedan.

Under vår vistelse pratade vi även med funktionärerna som jobbade där, de så kallade "Pinkies", eftersom de alla hade rosa tröjor. Vi fick en väldigt positiv bild av hur det skulle vara att jobba där och vi blev själva sugna på att volontära på KISC.