tisdag 16 oktober 2012

Tankar om olikheter och likheter efter Ung i Norden

Om arrangemanget Ung i Norden ens går att sammanfatta skulle jag nog göra det så här: En långhelg fylld med nya vänner från hela Norden, nya språkupplevelser, många nya perspektiv på demokrati i Scouterna och i samhället, och inspiration till hur jag kan utveckla mitt eget engagemang i Scouterna.

Arrangemanget började redan på torsdagen med fokus på våra nordiska språk för att göra helgen lite enklare för oss, eftersom vi i första hand kommunicerade på skandinaviska språk. Det kan innebära lite förvirring, t ex betyder ”roligt” ”lugnt” på både norska och danska, så vi lärde oss lite ord som var helt annorlunda på de olika språken. Trots det är det faktiskt 80% av orden som är lika inom de skandinaviska språken, så när man väl kommit in i det lite grann är det inte så svårt att förstå varandra. 

Patrullen framför slottet

Vi fick många chanser att lära oss mer om varandras kulturer; bl.a. hade vi en nordisk fika, och eftersom att fokus för helgen var demokrati fick vi många chanser att diskutera hur demokratiprocesserna ser ut i våra olika scoutorganisationer och i våra samhällen. Även om vi diskuterade skillnader mycket, som t.ex. att det i Danmark är vanligt att styrelsen själv valbereder nästa års styrelse istället för att en valberedning gör det som i Sverige, så var det jag tog med mig mest de stora likheterna vi har i Norden. Vi har i stort sett samma syn på demokrati, även om vi har lite olika sätt att göra det på. Likheterna fick mig att inse att Danmark eller t.o.m. Färöarna ligger ännu närmre till hands än vad jag trodde. 

Olikheterna fick mig också att tänka till. Jag tror att jag i framtiden kommer att ifrågasätta varför vi arbetar på det sätt vi gör mer än vad jag gör idag, och fundera på ifall det verkligen är det bästa. 

Under arrangemanget besökte vi Riksdagen och träffade tre ledamöter som är med i scoutnätverket som finns i Riksdagen. Det var oerhört intressant att höra om deras arbete som sker över blockgränserna. Jag var lite nyfiken på hur samarbetet fungerar eftersom scouting inte är partipolitiskt, och ifall det märks tydligt vilka partier som har vilken ståndpunkt när de pratar om frågor som har koppling till scouting. De svarade att scoutingen är något som de delar och att när medlemmarna ses i nätverket så pratar de om likheter, snarare än olikheter, även om det kan bli debatter när de tar upp specifika frågor utanför nätverket. Det fick mig att tänka till om hur vi gör när vi ses inom scouting. När vi tidigare har haft olika förbund och distrikt har man inte träffats så väldigt ofta över förbundsgränserna och pratat om det vi faktiskt har gemensamt. När man väl setts har det istället varit för att diskutera scoutpolitik på stämmor och liknande, och då hamnar fokus på våra olikheter. Förhoppningsvis kommer vi väl ses mer av andra skäl i den nya riksorganisationen. 

Martin Björgell, vice ordförande för Svenska Scoutrådet, om att gå utanför sin comfort zone för att uppnå sådant man inte trodde var möjligt.


Paneldebatt om demokrati

Men det var ju just likheterna som fick mig, och säkert många andra på Ung i Norden, att känna en stor gemenskap med de andra nordiska länderna. Det fungerar uppenbarligen även för scouter i riksdagen oberoende av parti, då vi scouter har så starka och definierade värderingar som förenar oss och har det som bas, oberoende av ideologi. Även om vi egentligen vet att vi har mycket gemensamt inom scouterna oberoende av vad vi har för inriktning eller vilken del av landet vi är ifrån, tycker jag att vi ska lägga mer fokus på att belysa likheterna genom att prata om dem, och inte bara prata om olikheterna. T.ex. genom att diskutera gemensamma värderingar, prata minnen, prata om hur man hanterar en jobbig situation tillsammans eller spåna terminsprogramsidéer ihop. Det bästa är att många av de här forumen redan finns (om inte är de inte långt borta) – fler måste bara utnyttja dem! T.ex. genom att ansöka till Värdebaserat Ledarskap, gå Trygga Möten ihop med en ”ny” grannkår i vår nya riksorganisation, åka på en internationell konferens, be sitt distrikt hålla i en programbytarworkshop, eller åka på Ung i Norden när det arrangeras nästa gång i Norge 2014. Möjligheterna är oändliga och jag lovar att de kommer att ge dig många nya perspektiv och nya vänner! 

Scouthälsningar från Therese Löf, Göteborg

Programmet innehöll dessutom bl.a. en paneldebatt om demokrati med deltagare från Norge, Finland, Danmark och Sverige, en historisk demokrativandring på Skansen, en stadsvandring i Stockholm med fokus på demokrati i de nordiska länderna, information om hur man kan engagera sig internationellt i scouting, en workshop om värderingar, normer och jantelagen, en workshop om härskar- och främjartekniker och ett pass om Advocacy/påverkansarbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar