onsdag 11 juli 2012

Amahoro Amani - mer än ett fredsprojekt del 4

Amahoro Amani - för freden vidare: Amahoro Amani - mer än ett fredsprojekt del 4: Under morgonens första minuter insåg jag att närvaron av fattigdom, misär och klassklyftor hade kommit mig nära i den mån att jag hade landat i en strategi kring hur jag skulle förhålla mig till alla nya intryck. Detta efter knappt 48 timmar. Jag hade insett att jag inte kan göra nämnvärt för enskilda individer som jag möter annat än att vara närvarande, visa omtanke och anstränga mig att försöka mötas i samförstånd.



Vid frukostbordet utväxlas reflektioner från gårdagen, där jag lyfte det fantastiska i att burundiska scouter hälsar på varandra oavsett om man känner varandra eller inte. Att vara scout är något som binder folk samman här i landet – scouting är tydligt präglat av ett samhällsengagemang och en scouthalsduk är en attraherande faktor. Hemma i Sverige är det inte en självklarhet att man tar kontakt utifrån att man är scout. Detta fann jag en hel del inspiration i och är något jag ska eftersträva att föra med mig tillbaka hem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar